OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čas od času si kladu otázku, jaké by to asi bylo, kdyby takový recenzent měl při svém pojímání se nad tím kterým hudebním opusem možnost jakési zpětné vazby. Neboli kdyby mohl nahlédnout do budoucnosti, aby zjistil, jak je tam dejme tomu po dalším čtvrtstoletí nazíráno na dané album v situaci, kdy jeho interpret bude (třeba) brán za legendárního klasiku stylu a na stránkách webových magazínů, podobných tomu z Metalopole, bude v rámci rubriky typu „Vykopávky“ probírána celá jeho diskografie. Kdyby věděl, že právě poslouchá věc, která se sice momentálně tváří jako pouhopouhý další příspěvek do seznamu řadových alb, ale z níž kladivo času vytepe v průběhu následujících desetiletí monument, k němuž se později bude vzhlížet s obrovskou pokorou a nejvýše ze všech.
Změnilo by to něco? Myslím, respektive doufám, že ne. Vždyť výjimečnost, ať už ve smyslu zodpovědné hudební progrese či naopak špičkového provedení rutiny, by měla být vždy rozpoznatelná na první poslech a ne až když se vícero posluchačů shodne nad tím, že tady opravdu o něco jde. I když, samozřejmě, vzájemnou souvislost ani tady nemůžeme popírat.
Ale proč o tom mluvím právě u „Omen“ alias sedmé studiové nahrávky páně Cavalerových SOULFLY? Pominu-li právě zmíněné nenápadné náznaky jisté výjimečnosti (vysloveně osudový název alba či jeho pořadové číslo), musím především uvést, že mne tahle starých pořádků milovná deska natolik oslovila, že jsem zkrátka při přemýšlení o ní dospěl až k výše uvedeným řádkům. Je skutečně možné, že právě „Omen“ bude někdy později jedním z vyvolených, na jejichž adresu se budou pět ódy z nejhlasitějších?
Pokud vezmeme v úvahu jistá vývojová stádia produkce SOULFLY jako takové (tedy nejprve gradace sepulturovské „ex-roots“ moderny až ke známé „world music“ a naproti ní návrat k syrovým thrashovým kořenům na posledních dvou albech, podobně jako v rámci projektu CAVALERA CONSPIRACY) a jejich nezpochybnitelnou svébytnost, pak si dovolím tvrdit, že určitě. Max Cavalera zde v tomto duchu ohlodal své dávné metalové dovednosti až na úplnou kost, naordinoval jim regenerační balzámové koupele a pak, když se úplně zocelily (v tom nejširším slova smyslu), nasekal s nimi takový thrashmetalový koktejl, až z toho na jednoho jdou mrákoty. A všechno to do sebe zapadá jako ozubená kola kdesi v útrobách obrovského hodinového stroje, bijícího každou celou s neotřesitelně drzou razancí, s jakou nedávno vtrhli maskovaní policisté – demonstranti do své Alma Mater. Primitivní (někdy až doslova) riffy, poskládané a užité tak, že si řeknete, sakra, jaktože to ještě nikoho nenapadlo, třeštivé refrény na úrovni mimosmyslových vnuknutí a všudypřítomná temná špinavost, beroucí si své i v punku, hardcoreu a deathmetalu. Chvílemi je to až dětinsky čitelné, ale funguje to, namouduši, funguje jako už dlouho ne. A to prosím pěkně nechci říkat na adresu mnohých minulých alb SOULFLY nic špatného.
A kdeže je zmínka o tradičních hostech, producentovi či nejlepší skladbě alba, ptáte se? K čertu s nimi!
Nemluvme o SEPULTUŘE, prosím. Soudě dle „Omen“ ovšem věřím, že až k TOMU jednou dojde, roztrhá nás to všechny na kusy.
8,5 / 10
Max Cavalera
- zpěv, kytara
Marc Rizzo
- kytara
Bobby Burns
- baskytara
Branden Krull
- klávesy
Joe Nunez
- bicí
1. Bloodbath & Beyond
2. Rise Of The Fallen
3. Great Depression
4. Lethal Injection
5. Kingdom
6. Jeffrey Dahmer
7. Off With Their Heads
8. Vulture Culture
9. Mega-Doom
10. Counter Sabotage
11. Soulfly VII
12. Four Sticks
13. Refuse/Resist
14. Your Life, My Life
Enslaved (2012)
Omen (2010)
Conquer (2008)
Dark Ages (2005)
Prophecy (2004)
3 (2002)
Primitive (2000)
Soulfly (1998)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 51:36
Produkce: Max Cavalera a Logan Mader
Studio: Edge Of The Earth Studios, Los Angeles
Je třeba si nalít čistého vína přátelé. Max Cavalera od svého nešťastného odchodu ze SEPULTURY v roce 1996 žádnou zásadní nahrávku nevydal a hudebně se potácí spíše v průměru, než že by stvořil něco velkého. Aktuální „Omen“ pokračuje v nastoupené cestě k metalovým kořenům, kterou Max započal na albu „Conquer“, ale stejně jako všechny předchozí alba SOULFLY ani novinka nic převratného nepřináší. Ano, je tu pár dobrých skladeb, za zmínku stojí určitě „Rise Of The Fallen“ a „Lethal Injection“, které díky vkladu hostujících muzikantů (Greg Puciato, Tommy Victor) z jednoduchého modelu metalového hoblování trochu vyčnívají, najde se i pár zajímavých kytarových motivů, možná dokonce bude i „Omen“ v diskografii SOULFLY ten jednooký, který je mezi slepými králem, ale celkově převládá pocit omílání již mnohokrát slyšeného. Zkrátka typický Max, od kterého se už asi žádných překvapení nedočkáme.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.